خبر فوری

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه تمام بخش های کشور باید تعریف واحدی از تجاوز سایبری داشته باشند، گفت: در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد ارتش های سایبری کاملا جنگی و نظامی خواهیم بود.

ارتش‌های سایبری بزودی شکل می‌گیرند/ لزوم تعریف قلمرو سایبری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل در چهارمین همایش پدافند سایبری ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد باسعادت امام رضا (ع)، اظهارداشت: موضوع سایبری به نوعی جوان و دانش آن عمدتا وارداتی است و مباحث بین رشته ای زیادی دارد.

وی افزود: توسعه فناوری سایبری در تمام حوزه ها لایه های جدیدی از تهدیدها و فرصت‌ها را تولید می‌کند.

سردار جلالی با اشاره به دارایی های یک کشور افزود: دارایی های فیزیکی مثل جاده ها و پل ها، دارایی انسانی و دارایی های معنوی از جمله دارایی های یک کشور هستند و در فضای امروز با دارایی های سایبری نیز مواجه هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل اظهارداشت: دارایی ملی یک کشور وقتی از جنس سایبری شد، در فضای ملی و جهانی اینترنت نگهداری و دنبال می شود؛ فضای سایبری را می‌توان به یک اقیانوس بزرگ تشبیه کرد.

وی با اشاره به چالش های موجود در استفاده کشورها از سرمایه خود در فضای سایبری، گفت: وقتی اقتصاد، فرهنگ و حوزه های اجتماعی متاثر از نفوذ فناوری سایبری است، فضای جدیدی شکل می‌گیرد.

سردار جلالی استفاده از فناوری ها و فضای سایبری را یک جبر تاریخی دانست و تصریح کرد: نمی شود از آن استفاده نکرد، زیرا بخش زیادی از خدمات و کارکردها در این فضا شکل گرفته است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با تاکید بر اینکه باید رویکردهای استفاده از فضای سایبری استخراج شود، افزود: ۳ رویکرد در این باره وجود دارد که یکی از آنها رویکرد فرصت محور است و این یعنی اینکه تمام فضای مجازی را فرصت قلمداد کنیم. این رویکرد یک تفکر سهل اندیشانه است زیرا در میان همه فرصت‌ها، تهدید پنهان است.

وی رویکرد دوم را تهدیدمحور برشمرد و گفت: اگر بر اساس تهدید و پرهیز عمده حداکثری از فناوری ها بنگریم، این هم می‌تواند مشکل آفرین باشد؛ زیرا استفاده از فرصت ها را تهدید پذیر قرار می دهد.

سردار جلالی بهره برداری حداکثری از فرصت ها و کنترل حداکثری تهدید ها را رویکرد سوم دانست و تاکید کرد: باید به این حوزه نیز توجه زیادی داشته باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در ادامه تصریح کرد: امنیت ملی، منافع ملی و استقلال کشور می‌تواند تحت تاثیر نگاه فرصت محور قرار گیرد و اگر نگاه ما صرفا فرصت محور باشد، رویکردهای دشمن در این زمینه می تواند به نوعی شکل گرفته و توسعه یابد و تمام زیرساخت‌های ما را در بر بگیرد و کنترل کند.

وی با بیان اینکه تهدید اقتصادی در فضای روابط پولی می تواند منافع کشور را تحت تاثیر قرار دهد، گفت: در حوزه سیاسی، قابلیت های تداخل و دخالت وجود دارد. طرفداری و هدایت جریانات خاص در انتخابات نشان می دهد این موارد مولفه قدرت ملی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

سردار جلالی در ادامه تصریح کرد: در حوزه نظامی در آینده ای بسیار نزدیک شاهد ارتش های سایبری کاملا نظامی و جنگی خواهیم بود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به اینکه رشد فضای سایبری با نگاه صرف فرصت‌محور، همه مولفه های امنیت ملی ما را تحت تاثیر قرار می دهد، اظهارداشت: باید منافع ملی خود را در بعد سایبری تعریف کنیم و امروز وقتی به نطنز حمله سایبری-نظامی می شود، در واقع منافع ملی ما تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: وزارت خارجه، شورای عالی امنیت ملی و سایر بخش ها باید یک تعریف واحد از تجاوز، جنگ، حمله و اشغال سایبری داشته باشند.

سردار جلالی افزود: وقتی یک سربازی از مرز در اثر طوفان مسیر خود را گم می کند و وارد خاک همسایه می شود، با یک یادداشت اعتراضی روبرو می شویم ولی وقتی به نطنز حمله می شود و بخشی از سانتریفیوژهای ما آسیب می بیند کسی اعتراض نمی کند که به ما حمله و امنیت ملی ما مخدوش شد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل ادامه داد: باید بتوانیم قلمرو سایبری جمهوری اسلامی را تعریف کنیم. کجای فضای سایبری بی مرز، مرز ماست؟

وی خاطرنشان کرد: دفاع و حفاظت، بدون تعیین مرز ممکن نیست. حدود قلمرو و سرزمین ما کجاست؟ کجا می توانیم اعتراض کنیم و بگوییم فضای سایبری ما مورد تهاجم واقع شده است؟

سردار جلالی با تاکید بر اینکه باید منافع ملی خود را در فضای سایبری بازتعریف کنیم، اذعان کرد: باید به صورت اجماعی منافع ملی خود را تعریف کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود: خیلی از کشورها امروز توانمندی سایبری را بخشی از قدرت ملی خود می دانند چون قدرت ملی این کشورها، مولفه هایی مثل جمعیت، ایدئولوژی، فرهنگ و شکل کشور دارد.

وی ادامه داد: قدرت نظامی و شکل سرزمینی ما بخشی از قدرت ملی ماست و جای قدرت ملی سایبری در این میان خالی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.